Onze school is een Jenaplanschool. De kern van het Jenaplanonderwijs is dat elk mens uniek is en het recht heeft zijn eigen identiteit te ontwikkelen. In ons onderwijs staat de totale ontwikkeling van het kind centraal. We bieden niet alleen kwalitatief en vernieuwend onderwijs, maar ook een uitstekende pedagogische omgeving waarin onze kinderen kunnen groeien tot zelfstandige, creatieve en verantwoordelijke wereldburgers.
De school gaat uit van de jenaplankernkwaliteiten.
Onze jenaplanschool is ervaringsgericht. We laten kinderen veel ervaringen opdoen en maken gebruik van de ervaringen van kinderen. En daar leren we van.
Onze jenaplanschool is ontwikkelingsgericht. We dagen kinderen uit om competenties te ontwikkelen en grenzen te verleggen. We leren kinderen hoe te leren, stimuleren ontwikkeling en maken een doordachte leerstofkeuze. We zorgen ervoor dat kinderen kunnen presteren.
Onze jenaplanschool is coöperatief. Samen werken, helpen, zorg dragen voor jezelf en elkaar. Samen spreken, -spelen, -werken en -vieren. Dit alles maakt de school tot een leef- en werkgemeenschap. Leren is sociaal leren, samen problemen oplossen en evalueren.
Onze jenaplanschool verkent de wereld. Stamgroepwerk is het hart van ons onderwijs. Kenmerkend is het ervaren, het ontdekken en het aandachtig onderzoeken van de grote en kleine actualiteit.
Onze jenaplanschool creëert een kritisch bewustzijn. Kinderen leren kritisch te zijn en te luisteren naar een ander door samen te overleggen en te beslissen, een eigen mening te vormen en die van een ander te respecteren, en daarin samen verantwoordelijkheid te dragen.
Onze jenaplanschool is zingevend. Vanuit een positieve houding laten wij kinderen ontdekken wie ze zijn en wat ze echt willen. Kinderen leren daarbij omgaan met hun emoties, hun denken en hun handelen. De kinderen ontwikkelen een mindset voor een leven lang leren.
Onderwijs van NU maken we samen
In onze Jenaplanschool proberen wij een maatschappij in het klein zoveel mogelijk te benaderen. Wij zijn overtuigd van het feit dat kinderen zich op deze manier als totaal mens kunnen ontwikkelen op cognitief, creatief en sociaal emotioneel gebied. Er is een ritmisch weekplan waarin samen spreken, samen spelen, samen werken en samen vieren elkaar afwisselen. De kinderen leren volwaardig verantwoordelijk te zijn voor hun eigen leren en voor hun rol in de groep en in de school.
Structuur binnen ons jenaplanonderwijs
Binnen ons jenaplanonderwijs zijn wij ervan overtuigd dat het bieden van structuur op diverse manieren kan. Naast dat wij kinderen leren gebruik te maken van bestaande structuren, stimuleren wij hen ook om hun eigen structuren te ontdekken en te ontwikkelen. Wij helpen kinderen op weg naar zelfstandigheid en eigenaarschap. Eigenaarschap is een proces waarbij het kind eigenaar wordt van hun eigen leerproces. Het kind is dan actiever, stuurt zichzelf aan en neemt meer verantwoordelijkheid. Samen zorgt dit voor een hogere betrokkenheid en motivatie.
In elke stamgroep wordt er gewerkt met een ritmisch weekplan, waarbij diverse onderwijsactiviteiten elkaar ritmisch afwisselen. Zelf leren plannen staat daarbij centraal. In de onderbouw wordt dit gestimuleerd door het digikeuzebord, in de midden- en bovenbouw door middel van een weekplanner. Van het leren kennen van de planning in groep 3 tot het zelfstandig plannen in groep 8. Ieder kind leert plannen, organiseren, leren en zelfstandig werken. Een goede voorbereiding op het voortgezet onderwijs.